Etusivu |  Yhteystiedot |  Haku |  Palaute |  Sivukartta
 

 

 

Virolahden kunta tiedottaa: Virolahden kunnan tuki yrityksille koronavirusepidemian johdosta

Koronakriisin vuoksi kunnan antama tuki yrityksille noudattelee Suomen Yrittäjien ja Kuntaliiton suositusta sekä Cursorin koordinoimana muodostuneita Kymenlaakson alueellisia linjauksia.

Kunnan perimät toimitila- ja maavuokrat
Kunnan toimitiloissa tai vuokratontilla toimivalle yritykselle voidaan myöntää yrityksen tilanteen vaatiessa huojennuksia vuokrien maksuun.

  • Vuokrien maksuaikaan voidaan myöntää pidennystä perustellusta pyynnöstä.
  • Mahdollisista vuokranalennuksista päätetään myöhemmin - päätökset tekee Virolahden kunnanvaltuusto.

Muut maksut
Yrittäjien maksuvaikeuksien uhatessa helpotukset paikallisten yritysten laskujen maksuehtoihin. Erillisestä pyynnöstä kunta myöntää todellisen tarpeen mukaan lähettämilleen laskuille maksuaikaa ilman lisäkuluja, kunnan saatavia ei siirretä perintään ennen 1.7.2020.

Maksuehtojen muuttaminen, niille jotka toimittavat tavaraa tai tuottavat palveluita kunnalle
Ostolaskujen, eli kunnalle tulevien laskujen, kierto on määritetty yhdeksi kriittiseksi toiminnoksi. Kunnan soveltama maksuehto on pääsääntöisesti 14 päivää. Mikäli se on 21 päivää, muutetaan maksuehdoksi 14 päivää. Paikallisten yritysten maksut suoritetaan mahdollisimman nopeasti, eli jo ennen eräpäivää.

Hankinnat
Julkisten hankintojen toteuttaminen suunnitellusti on erittäin tärkeää yrityksille. Lisätään paikallisten yritysten osallisuutta.
Hankintaohjeistusta muutetaan seuraavasti:

  • Toimialat käyvät läpi talousarvion 2020 hankintasuunnitelmat - aikaistetaan hankintoja mahdollisuuksien mukaan.
  • Alle kansallisen kynnysarvon jäävät hankinnat kilpailutetaan sähköpostin välityksellä. Tarjoukset pyydetään vähintään kolmelta eri yritykseltä.
  • Huolehditaan, että alueen yritykset saavat tietoa tarjouspyynnöistä ja tarvittavaa tukea niihin vastaamiseen.
  • Hankinnat jaetaan osiin hankintalain mukaisesti esimerkiksi tuoteryhmittäin ja alueittain, jolloin toimittajaksi voi tulla useampi tarjoaja.
  • Aina kun on tarpeen, sovitellaan maksuehtoja yhdessä sopimuskumppanien kanssa.
  • Pyritään löytämään nykyisille sopimuskumppaneille korvaavaa työtä, jos sopimuksen mukainen toiminta on estynyt.
  • Hankinnoissa huomioidaan huolto- ja toimitusvarmuuteen liittyvät tekijät soveltuvasti.

Korona neuvontaa ja tukea Virolahden yrityksille
Yritysneuvonta p. 040 190 2555. Cursor auttaa ja neuvoo kaikissa yrittämiseen liittyvissä asioissa mm. yritystuet, Finnveran pankkitakaukset, verojen maksujärjestelyt. Lisätietoa: https://www.cursor.fi/fi/yritystoiminnan-tueksi/neuvoa-yrittajalle-poikkeustilanteessa.

  •  Kunnan liiketilojen ja maavuokrien osalta lisätietoja antaa: Markku Uski p. 050 389 2150

 Kunnan hankintojen osalta tietoja antavat toimialajohtajat:

  •  Sivistys- ja hyvinvoinnin hankinnat Auli Hyttinen p. 050 389 2110
  •  Kuntatekniikan (ent. tekninen toimi) hankinnat Markku Uski p. 050 389 2150
  • Talous- ja henkilöstöhallinnon hankinnat Otto Koskela p. 040 199 2146
  • Yleishallinnon hankinnat Veli-Matti Pulli p. 050 389 2100



Takaisin uutislistaan

 
Virolahden kunta, Opintie 4, PL 14, 49901 Virolahti | puh. (05) 749 12, fax (05) 347 1867, info(at)virolahti.fi